تبادل فرهنگ و هنر مهم ترین دستاورد جشنواره توليدات استاني


رقيه بقائي/جمشید یاری شیرمرد متولد 1345، مدرس و پژوهشگر هنر خوشنویسی و خط نگاره از استادان نوگرایی است که با نگاهی مبتنی بر خوشنویسی سنتی ایران و تلفیق آن با هنر مدرن توانسته آثار بی بدیلی در این زمینه خلق كند. وي در سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري جزء داوران بخش نگارگري كميته هنرهاي تجسمي است. كه همين موضوع بهانه اي شد تا با او به گفتگو بنشينيم كه در ادامه آن را مي خوانيد.
به گزارش كميته اطلاع رساني و تبليغات سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري، جمشید یاری شیرمرد با اشاره به ضرورت برگزاری سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري گفت: خوشبختانه برپایی موفق جشنواره های اول و دوم زمینه های خوبی جهت برگزاری سومین جشنواره جهت ارائه آثار و تولیدات مراکز استانهای کشور فراهم آورده که همین امر موجب جذب صحیح علایق و استعدادهای کشور، ترویج و تبادل فرهنگی ، ایجاد زمینه های تعالی و توسعه ی هر چه بیشتر فرهنگی هنری را شامل می شود.
داور بخش خوشنويسي سومين جشنواره توليدات استاني در خصوص شاخص ها و معیارهای یک اثر تجسمی افزود: تعریف مشخصی جهت تبیین شاخص های یک اثر هنری نمی توان ارائه کرد چرا که هر تعریف وتفسیری منبعث از باورهای معرف اش است، اما آنچه برای ما مهم و ضروری است و حوزه هنری از بدو تأسیس نیز در این مسیر گام برداشته آن است که این نهاد (حوزه هنری) می تواند مرکز نظری و عملی هنر متعهد باشد همچنانکه تا کنون توانسته مبانی دانشگاهی را با مبانی عمیق اعتقادی و معنوی پیوندی در خور شایسته دهد و تنها این امر موجب تعالی معنویت در آثار هنری خواهد شد. وی نگاه یکسویه به فرم گرایی و صورت گرایی را جزو آفات هنر امروز برشمرده و وجه ممیزه حوزه هنری را محتوا بخشی و نگاه متوازن به مقوله فرم و محتوای آثار قلمداد کرد.
شير مرد با اشاره به وجوه اشتراک و افتراق آثار جشنواره تولیدات حوزه هنری با دیگر جشنواره های هنرهای تجسمی اظهارداشت: تأکید حوزه هنری به جنبه های معنوی و اعتقادی نشان از ترسیم نقشه راهی دارد که هر ساله ما شاهد تولید آثار و تربیت هنرمندان بیشتر در این زمینه هستیم و این دغدغه درستی است، چرا که معنویت بطور عام نیاز همه جوامع بشری است و باورهای دینی و اعتقادات مذهبی نیز ریشه های عمیقی در جامعه ایران دارد به همین دلیل هدف گیری حوزه هنری کاملاً درست و قابل دفاع است.
داور بخش خوشنويسي سومين جشنواره توليدات استاني برگزاري کارگاه های نظری و عملی را سنگ بنای ارتقاء تولیدات دانست و ادامه داد: تجربه نشان داده تولید اثر و تربیت هنرمند در بستر کار گروهی، آزمون و خطا و ارتباط دو سویه ی استاد و هنرجو اتفاق می افتد و حوزه هنری بستر خوبی برای این امر می باشد.
وی در پایان با ابراز خرسندی از برپایی سومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی اظهار امیدواری کرد: این جشنواره طی سال های آتی هم چنان رو به جلو و گامی به پیش باشد.





قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره